Jakich formalności musisz dopełnić zanim rozpoczniesz budowę domu?
Pierwszym krokiem na drodze do własnego domu będzie sprawdzenie statusu działki w planie zagospodarowania przestrzennego. Jeśli jest to działka budowlana, sprawa jest prosta: wypełniasz wniosek o wypis z planu zagospodarowania przestrzennego, składasz go w Wydziale Architektury Urzędu Gminy i czekasz na wypis. Jeśli działka nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego, powinieneś zwrócić się do Wydziału Architektury z prośbą o wydanie decyzji o warunkach zabudowy terenu.
Kolejny krok to przygotowanie projektu i rozrysowanie go na Twojej działce. Gdy już to załatwisz, możesz zająć się doprowadzeniem mediów do działki. Jak to zrobić? Wystarczy złożyć stosowne wnioski w zakładzie energetycznym, wodno-kanalizacyjnym oraz gazowym, a następnie poczekać na pisemne decyzję.
Dopiero po skompletowaniu tych dokumentów możesz udać się do Wydziału Architektury Starostwa Powiatowego z wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę. Na decyzję możesz czekać nawet do 65 dni.
UWAGA
Pamiętaj o tym, że pozwolenie na budowę jest ważne jedynie przez 3 lata. Jeśli nie rozpoczniesz prac w tym czasie, dokument ulegnie przedawnieniu i będziesz musiał ponownie składać wniosek.
Formalności, jakie powinieneś załatwić w trakcie budowy domu
Z momentem otrzymania pozytywnej odpowiedzi ze Starostwa Powiatowego, w ciągu 7 dni musisz złożyć informację o rozpoczęciu prac, dołączając do niej:
oświadczenie kierownika budowy, w którym potwierdza, że przejmuje nadzór nad budową,harmonogram wykonywania kolejnych etapów prac,informację o planowanym zakończeniu budowy.
Dopiero w tym momencie możesz rozpocząć prace nad budową domu. Pamiętaj jednak o tym, aby przez cały czas prowadzić dziennik budowy. Dlaczego to tak ważne? Po zakończeniu wszystkich prac musisz złożyć jeszcze 2 dokumenty. Tym razem będą to zawiadomienie o zakończeniu budowy i wniosek o wydanie pozwolenia na użytkowanie nieruchomości. Bez wypełnionego dziennika, nie otrzymasz pozytywnych decyzji i nie będziesz mógł legalnie zamieszkać w nowo zbudowanym budynku.
Budowa domu na kredyt – dokumenty, których wymaga bank
Zdecydowałeś się na budowę domu na kredyt? Tu również nie unikniesz formalności, szczególnie na wstępie podczas składania wniosku kredytowego. Powinieneś do niego dołączyć:
akt notarialny zaświadczający, że jesteś właścicielem działki,odpis z księgi wieczystej działki oraz decyzję o warunkach zabudowy terenu,pozwolenie na budowę,kosztorys wykonania prac,operat szacunkowy wykonany przez rzeczoznawcę i to najlepiej takiego, który jest akceptowany przez bank – w przeciwnym razie możesz zostać zmuszony do powtórzenia tej czynności przez bankowego specjalistę.
Bank przejrzy złożone przez Ciebie dokumenty i udzieli Ci decyzji: pozytywnej lub negatywnej. Warto jednak pamiętać o tym, że nawet przy pozytywnej decyzji kredytowej formalności wcale się nie skończą. Dlaczego? Najpewniej nie otrzymasz pieniędzy naraz, lecz w kolejnych transzach, które będę wysyłane po wykonaniu określonych etapów z harmonogramu. Do więcej, ewentualne opóźnienia czy nieścisłości mogą skutkować nie tylko zastopowaniem przelewów z banku, lecz nawet karą finansową. Warto więc ściśle przestrzegać tego dokumentu.
CZY WIESZ, ŻE…
Zaciągając kredyt hipoteczny na budowę domu zazwyczaj możesz liczyć na karencję przez cały czas budowy. Oznacza to, że w tym czasie spłacasz jedynie odsetki bez części kapitałowej, resztę natomiast zaczynasz spłacać później, najczęściej dopiero wtedy, gdy budynek jest już gotowy.
Nie zapominaj też o tym, by rozsądnie zaplanować budżet – tak, aby wystarczył nie tylko na budowę domu, ale również na jego późniejsze wykończenie. Jak oszacować, ile pieniędzy będzie Ci na to potrzebne? Praktyczne i konkretne wskazówki zebraliśmy tutaj: Ile kosztuje wykończenie domu?